De opdrachtgever
De Internationale Vos met de Internationale Schakelklas (ISK) is een middelbare onderwijsinstelling en helpt leerlingen, die rechtstreeks afkomstig zijn uit het buitenland, om in ongeveer twee schooljaren hen zoveel te leren, dat zij snel kunnen instromen in het reguliere onderwijs.
De opdracht
Het ontwikkelen en begeleiden van een teamprogramma voor 24 teamleden (directeur, docenten, conciërges) dat gericht is om het werk samen ‘efficiënter en gemakkelijker maken’.
Het faciliteren van een constructieve dialoog zodat het team weet wat er nodig is om hierin te groeien en stappen te zetten.
Mijn aandeel
In samenwerking met een andere coach heb ik een teamprogramma ontworpen met zowel individuele- als groepselementen en diverse werkvormen om meer verbinding en vertrouwen in het team te helpen creëren. Ik heb hierin de methodiek van ‘appreciative inquiry’ en theorie van Lencioni verwerkt om de aanwezige communicatiestijlen tussen teamleden enerzijds en de directeur en haar team anderzijds inzichtelijk te maken. De werkvormen helpen bij het reflecteren op thema’s zoals zelfzorg, balans werk & privé, me-time, werkdruk, leiderschap en het bewaken van de eigen grenzen.